Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 پرسش و پاسخ » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
پرسش و پاسخ 28 دي 1390

آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌توانند نماز سنت بخوانند، یا باید نمارهاي قضا شده را ادا كنند؟

 

 پرسش مرتبط:


متاسفانه دختران نه ساله دارای توان وشعور کافی جهت بجا آوردن نماز نیستند لذا اغلب زنان دچار نمازهای قرضی هستند شاید هرگز توان ادای آن را ندارند.
چگونه می‌توان از این نمازها خلاصی یافت؟

 

متشکرم و منتظر پاسخ

 

پاسخ:

 

خواندن نمازهايي كه فوت شده بر هر فرد مسلمان واجب است و اين نظر تمام مذاهب اهل سنّت است۱.

كسي كه نمازهايش قضا شده باشد تا زماني كه آن نمازها را نخواند،نمي‌تواند به خواندن نمازهاي سنّت بپردازد. هر مسلمان مي‌تواند به سادگي محاسبه كند كه چه اندازه از نمازهايش قضا شده و سپس به خواندن آنها بپردازد.  اگر هركس در كنار نمازهاي پنجگانۀ هر روز ...

[ نظرات: 1 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 6761]
پرسش و پاسخ 28 دي 1390

بسم الله سورۀ حمد جزء آیات اين سوره است یا خير ؟

 

پاسخ:

 

از ميان مفسّران،حضرت ابن عباس و ابن مبارك و اهل مكّه مانند ابن كثير و كوفيان مانند عاصم و كسايي و بيشتر شاگردان امام شافعي و مفسّران اماميه بر آنند كه «بسم الله الرّحمن الرّحيم» در همۀ سوره‌هاي قرآن كريم ـ به استثناي سورۀ برائت ـ جزء قرآن كريم است. گروهي ديگر مانند...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4303]
پرسش و پاسخ 28 دي 1390

منظور از چتر قرآن چیست؟

 

پاسخ:

 

چيزي تحت عنوان «چتر قرآن» وجود ندارد،امّا گاهي ممكن است قرآن يا تعاليم آن به چتر تشييه شود، مثلاً گفته مي‌شود:«مسلمانان واقعي، زير چتر قرآن زندگي مي‌كنند» اين بدان معني است كه:«مسلمانان تحت تعاليم قرآن يا زير سايۀ آن زندگي مي‌كنند».

 

[ نظرات: 1 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4168]
پرسش و پاسخ 28 دي 1390

وزير حضرت سليمان (ع) از جنس آدميان و انسان بودند يا از جنس جنيان ؟

 

پاسخ:

 

وزير، كاتب و نديم حضرت سليمان(ع)، « آصف بن برخيا » بوده است،كه برخي از مفسّران او را پسر خالۀ حضرت سليمان دانسته‌اند۱، و مسلّم است كه او جنّي نبوده و از بني‌اسرائيل بوده است.

بيشتر مفسران بر آنند كه كسي كه تخت بلقيس را در كمتر از يك چشم بر هم زدن، نزد سليمان(ع) آورده،...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 8147]
پرسش و پاسخ 19 دي 1390

لطف کنید در مورد رهن خانه که حرام است یا حلال توضیح دهيد

 

پاسخ:

 

علماي شافعيّه، اين نوع معامله را از آنجا كه بر ميزان كرايۀ واقعي خانه تأثير مي‌گذارد( پولي كه پيشاپيش داده مي‌شود،از مبلغ كرايۀ ملك مي‌كاهد) بي‌وجه و حرام دانسته‌اند، البته بايد دانست كه رهن با اين عنوان با رهن شرعي، فرق و تفاوت دارد و شيوع و عموميّت يافتن آن ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5878]
پرسش و پاسخ 19 دي 1390

لطفاً در مورد دلائل وجود روح توضیح دهيد

 

پاسخ:

 

الف) دلايل عقلي:

 

ـ همه مي‌دانيم كه اجزاي بدن انسان در معرض تغيير و تبديل هستند و سلولهاي به وجود آورندۀ بدن ما از بين مي‌روند و سلولهاي ديگري جايگزين آنها مي‌شود، ما گاهي چاق و گاهي مريض و لاغر مي‌شويم، با اين وجود حقيقت ما ثابت مي‌ماند. روشن است كه آنچه ثابت است غير از متغير است. به عبارت ديگر ما مي‌دانيم كه جسم متغير است و چيزي كه متغير باشد نمي‌تواند ثابت هم باشد پس در انسان حقيقتي ثابت وجود دارد كه عبارت از روح است۱

ـ مي‌دانيم كه مرتاضان براي تقويت درون خويش و كسب قدرتهاي غير عادي به رياضت‌هاي بسيار سخت مي‌پردازند و جسم خود را در تنگنا قرار مي‌دهند و با انجام اين رياضت‌ها و كارهاي شاق و مشكل به هدف خود مي‌رسند؛ پس حقيقت انسان ربطي به بدن او ندارد، زيرا اگر چنين بود با تضعيف بدن، درون هم تضعيف مي‌شد در حالي كه بالعكس است؛ همين، وجود روح را ثابت مي‌كند زيرا اگر بگوييم چيزي غير از بدن و جسم مادي وجود ندارد بايد بپذيريم كه رياضت و انجام اعمال شاق هم بدن را تضعيف مي‌كند و هم آن را تقويت و همه مي‌دانند كه چنين چيزي امكان ندارد و محال است كه انجام يك عمل، يك چيز را هم تقويت كند و هم تضعيف، پس بايد بگوييم آنچه تقويت مي‌شود، خود انسان است و آنچه تضعيف مي‌شود بدن او.

 

ـ هنگامي كه انسان به فكر فرو مي‌رود از اطراف و حتی اعضاي خود غافل مي‌شود و صداي اطرافيانش را نمي‌شنود يا اگر بشنود سخنان آنان را نمي‌فهمد و چيزهاي اطرافش را هم نمي‌بيند با اينكه چشم و گوش او باز هستند. اين نشان مي‌دهد كه حقيقت انسان چيزي غير مادي است كه هرگاه به خود مشغول شود،حواس ظاهري و مادي بلا تأثير مي‌مانند. اگر غير از اين مي‌بود بايد حواس انسان در همۀ شرايط ، بدون ارتباط با خود او ، به كار مي‌پرداختند.

 

ـ همۀ ما ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 6439]
پرسش و پاسخ 19 دي 1390

 لطف کنید در مورد فلسفۀ چهلم بچه که برای سلامت و حفظ او از بیماریها و... دعا مي‌كنند (دعای چله ور)، توضیح دهید

 

پاسخ:

 

«چله‌ور» معادل كُردي چلّه بريدن فارسي است. ... 

بايد دانست كه چلّه افتادن و چلّه بُريدن(دعا كردن براي دفع چلّه) در شريعت، اصلي ندارد و صرفاً يك باور عاميانۀ قديمي و بي‌پايه است و نبايد به نحوست چلّه معتقد بود و ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 27990]
پرسش و پاسخ 19 دي 1390

 

در مورد ارث و دو برابر بودن سهم پسران، دلیل آن را استاد فرمودند، آیا اگر این دلایل به نحوی مصداق خود را از دست دهند و در جامعه رسوم فعلی تغییر یابد، یعنی مثلاً مخارجِ ازدواج و مهريه و تأمينِ احتياجات زندگي و ياري دادنِ ديگران به صورت مشترک تامین گردد آن وقت می‌توان سهم الارث آنان را برابر در نظر گرفت ؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، آیۀ قرآنی در این مورد چه می شود ؟  

 

پاسخ:

 

   اوّلاً: اسلام آخرين و كاملترين دين الهي است و قوانين اين دين، براي تمام ادوار و اعصار وضع شده است زيرا خداوند به همه چيز آگاه و بر گذشته و آيندۀ انسانها و دگرگوني جوامع واقف است.

  ثانياً: بايد دانست كه براي تحليل و فهم هر عقيده و مكتب و قانوني، لازم است مقدّمات و مقوّمات آن عقيده و پيش‌فرضهاي آن ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4043]
پرسش و پاسخ 19 دي 1390

 چرا خداوند برخي از مخلوقات را فلج و ناقص مي‌آفريند و  برخي ديگر را سالم ؟ (پس عدالت خدا چه مي‌شود) ؟

 

پاسخ:

خداوند، آفريننده و مالك تمام مخلوقات است و مالك، هرگونه كه بخواهد مي‌تواند در مايملك خويش تصرّف كند و به همين دليل، بر اساس عقايد ما، هيچ چيز بر خداوند واجب نيست و او چنانكه خود فرموده فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ (بروج/ 16) است و هركاري كه انجام دهد، عينِ عدالت است و به قول شاعر: هرچه آن خسرو كند شيرين بود.

 

براي روشن شدن موضوع به آنچه در پي مي‌آيد توجّه كنيد: ...

 

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5440]
پرسش و پاسخ 11 دي 1390

 

خداوند در قر آن ميفرمايد هدف از خلقت انسان و جن عبادت(شناخت)من است، آيا خداوند نعوذ بالله كمبود دارد ؟

 

خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(ذاريات /56): جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.

پرسش اين است: خداوند وجود حقيقي و خالق همه چيز  است و از همه بي‌نياز، با اين وجود جن و انس را به عبادت خود امر كرده است و  آناني را كه به عبادت او نپردازند كيفر مي‌دهد، با توجه به بي‌نيازي خداوند دليل امر كردن به عبادت چيست ؟

 

در پاسخ مي‌گوييم:

 

اوّلاً: خالق و قادر و عالم بودن خداوند چنين اقتضا مي‌كند كه او به آفرينش مخلوقات بپردازد و از‌ آنجا كه خداوند خالق همۀ موجودات و عالِم السّرّ و الخفي است، نيك مي‌داند كه چه چيز مايۀ سعادت و ترقي مخلوقات او و كمال آنها مي‌شود و چه چيز آنان را از كمال باز مي‌دارد و چون نسبت به بندگانش مهربان است و لطيف ( اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ... شوری/19) آنان را آگاه ساخته است كه راه كمال و ترقي آنها عبادت و فرمانبرداري خالق متعال است.

 

ثانياً: بايد دانست بر اساس عقايد ما، افعال خداوند داراي حكمت هستند نه غرض و انگيزه و هدف، و  آفريدن مخلوقات ـ از جمله جن و انس نيز ـ بر اساس حكمت بالغۀ خداوندي است.

و در مورد افعال خداوند، مقصود از هدف ، فوايد،حكمت‌ها و مصلحت‌هايي است كه نقص مخلوقات را برطرف مي‌كند يا كمال آنها را افزايش مي‌دهد.

 

ثالثاً: انجام هر فعلي، فاعلي را مي‌طلبد و هر فاعلي براي انجام فعل به قدرت و اراده و ...

[ نظرات: 1 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5627]
[<<]  [1 2 3 4 5 6 7 8 ]  [>>]