Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 مشاهده مطالب این کاربر sabagh » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
پرسش و پاسخ 23 اسفند 1390

آیا دادن و گرفتن عیدی به مناسبت نوروز حرام است یا نه و این روایت که مي‌گويند حضرت رسول(ص) فرموده‌اند:کسی که عیدی می‌دهد با همان دست که عیدی داده ایمان خود را نیز با همان دست همراه عیدی ازدست می‌دهد تاچه اندازه صحت دارد؟

 

پاسخ:

  

دادن و گرفتن عيدي زماني حرام است كه به قصد تبعيّت از غير مسلمانان يا همراه باور به عقايد آنان باشد. اما اگر به صورت هديه و براي ايجاد مهر و محبت صورت گيرد اشكالي ندارد.      sabaq.net

چنين روايتي در صحاح وجود ندارد و ظاهراً از مجعولات افراطيون است ـ والله اعلم.

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5288]
پرسش و پاسخ 23 اسفند 1390

سؤال من در مورد بیمۀ عمر است؛ شركت‌هاي بیمه درقبال دریافت مبلغی پول به صورت ماهیانه(يا ساليانه) و به مدت (حدوداً 25 سال يا بيشتر) فرد را بازنشسته مي‌كنند و بقیۀ عمر، فرد از بیمه پول دریافت می‌کند.خواستم ببینم این قرارداد شرعاً جايز است یا نه ؟

  

پاسخ:


قرارداد بيمه، يك نوع معامله است، و انجام معاملات زماني جايز است كه بر مبناي احكام شرعي باشد و خلاف شرع در آن صورت نگيرد، اگر در قرارداد بيمه، شركتِ طرفِ قرار داد و فردِ مشترك، تمام احكام شرعي را رعايت كنند، اين قرارداد جايز است. از جملۀ قواعد و مقرّراتي كه بايد رعايت شود اين است كه شركت بيمه با پول افراد معاملات ربوي و غير شرعي و كسبِ حرام انجام ندهد، و در معاملات، حق طرفين محفوظ باشد و مشتركين از نوع معاملاتي كه با پول آنها انجام مي‌شود با خبر شوند و ... .       sabaq.nt

بنا بر آنچه گفته شد و با توجّه به اين كه آنچه اكنون ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 6814]
پرسش و پاسخ 23 اسفند 1390

آیا نصب نرم افزارهاي قرآنی(مثل 30جزء قران) بر روی گوشی همراه مشکل شرعی دارد یا نه ؟

 

پاسخ:  


   نصب نرم‌افزارهاي قرآني و ديني و استفاده از آنها بر روي گوشي همراه هيچ اشكالي ندارد. آنچه اشكال شرعي دارد ذخيرۀ كتب ضاله و كليپها و پيامهاي ضد ديني و ضد اخلاقي در گوشي‌ها است.

sabaq.net

   همچنين براي حفظ حرمت مقدّسات بهتر است از اسماء متبرّكه و آيات قرآن به عنوان عكس پس‌زمينه و زنگ موبايل استفاده نشود.

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4681]
پرسش و پاسخ 23 اسفند 1390

بنده در مورد استخاره سؤال داشتم اين‌ كه روش صحيح انجام آن چگونه است؟ آيا جواب گرفتن از آن علامت خاصي دارد؟ آيا مي‌توان نزد شخصي رفت (يا تلفني از كسي خواست) كه برايمان استخاره كند؟ اگر مي‌توان رفت لطف بفرماييد شرايط آن شخص را بيان فرماييد!

 

پاسخ:


   روش انجام استخاره در احاديث صحيح آمده است، از حضرت جابر ابن عبدالله انصاري روايت شده كه پيامبر(ص) فرمود:

   هرگاه يكي از شما تصميم به انجام كاري گرفت، دو ركعت نماز غير فرض(نماز سنّت استخاره) بگزارد، آنگاه اين دعا را بخواند و سپس حاجتش را بگويد۱: « اللّهُمَّ إنّي أسْتَخيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَ أستَقْدِرُكَ بِقُدرَتِكَ، وَ أسألُكَ مِنْ فَضْلِكَ العَظيم، فَإنَّكَ تَقْدِرُ وَ لا أقْدِرُ، وَ تَعلَمُ وَ لا أعلَمُ، وَ أنتَ عَلّامُ الغُيوب. اللّهُمَّ إنْ كُنتَ تَعلَمُ أنَّ هذا الأمْرَ خَيرٌ لِي، في ديني وَ مَعاشي وَ عاقِبَةِ أمْري، (أو قال:)۲ عاجِلِ أمري وَ آجِلِهِ، فَاقدُرهُ لي وَ يَسِّرهُ لي، ثُمَّ بارِكْ لِي فِيهِ، وَ إنْ كُنتَ تَعلَمُ أنَّ هذَا الأمرَ شَرٌّ لي، فِي ديني وَ مَعاشِي وَ عاقِبَةِ أمري، (أو قال:)۲ في عاجِلِ أمري وَ آجِلِهِ، فاصْرِفهُ عَنّي وَ اصْرِفْني عَنهُ، وَ اقْدُر لِيَ الخَيرَ حَيثُ كانَ، ثُمّ أرضِنِي بِهِ ».    sabaq.net

 

بنابر اين روش انجام استخاره به اختصار چنين است:

 

  فرد، وضو مي‌گيرد و دو ركعت نماز استخاره مي‌خواند و دعاي مذكور در بالا و امر مورد نظرش را مي‌گويد و از خدا مي‌خواهد كه در صورتي كه كار مورد نظرش خير است، آن را برايش آسان و او را بر انجام آن توانا كند و رغبت انجام دادن آن را در دلش بيندازد و اگر انجام دادن كار ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 7659]
پرسش و پاسخ 23 اسفند 1390

نابينايان براى خواندن از خط برجسته‌اى به نام «بريل» كه با لمس انگشتان خوانده مى‌شود، استمداد مى‌گيرند. مى‌دانيم كه اين خط از نقاط ششگانه تشكيل شده است. با توجّه به مطلب فوق، آيا بر نابينايان لازم است در موقع فراگيرى قرائت قرآن، و در وقت لمس اسامى مقدّسه كه با خط برجسته بريل نوشته شده، وضو داشته باشند؟

 

پاسخ:

 

داشتن وضو براي لمس و خواندن قرآني كه با اين خط نوشته شده است ضرورت ندارد ـ والله اعلم.    sabaq.net

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3728]
پرسش و پاسخ 6 اسفند 1390

استفاده از ادکلن و اسپری خوشبو کننده ـ با توجه به وجود الکل در هر دو ـ از نظرشرع چه حکمی دارد ؟

 

پاسخ:

  

با توجّه به اين كه الكل ناپاك است بيشتر علماي اهل سنّت1 ـ و از جمله استاد نقشبندي ـ استفاده از عطرها و خوشبوكننده‌هاي حاوي الكل را جايز نمي‌دانند بنابراين خواندن نماز با  لباسي كه به اين عطرها آلوده است درست نيست و قبل از خواندنِ نماز، بايد لباسها (و نيز بدن ـ اگر آلوده شده باشد) شستشو داده شود.  sabaq.net

ناگفته نماند كه برخي از علما ـ از جمله دكتر محمّدسعيد رمضان البوطي ـ استفاده از اين عطرها را جايز دانسته‌اند...

 

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5060]
پرسش و پاسخ 6 اسفند 1390

آيا زني كه در عادت ماهيانه باشد و بخواهد شوهرش را از طريق دستش ارضاء كند و همسرش دچار وسوسه نشود اين عمل استمناء محسوب مي شود و گناه دارد يا خير ؟

 

پاسخ:

  

اين عمل جايز است،استمناء محسوب نمي‌شود و گناه نيست ولي بايد توجه داشت كه در زمان قاعدگي تمتع مرد از مابين ناف تا زانوي زن ـ به هر نحو ـ حرام است.   sabaq.net

 

 

پرسش مرتبط:

 

 

مكيدن پستان همسر حرام است يا خير ؟

پاسخ:

خير، اين عمل حرام نيست و اشكالي ندارد.

[ نظرات: 0 ] [بازدیدها: 7296]
پرسش و پاسخ 5 اسفند 1390

آيا قطع درختان جنگل كه دولت آن را انفال و جزء منابع طبيعي مي‌نامد و مانع قطع آنها مي‌شود صحيح است يا خير ؟

 

پاسخ:

 

در اسلام به حفظ درختان و گياهان و نيك‌رفتاري با جانداران و حيوانات توصيۀ بسيار شده است.

 

خداوند در آيۀ 205 سورۀ مباركۀ بقره از ميان بردن كشت و نسل را فساد و تباهكاري خوانده و مي‌فرمايد: وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الفَسَادَ: خداوند تباهكاري را دوست نمي‌دارد.   sabaq.net

 

درختان جنگل، متعلّق به همۀ مردم است و قطع كردن و از ميان بردن آنها جايز نيست. و اگر نياز شديد كسي را به قطع كردن درختان وادارد بهتر است جواز آن را كسب كند و در حد توان خود به جاي درخت قطع شده درخت ديگري بكارد.

 

 

[ نظرات: 0 ] [بازدیدها: 4626]
پرسش و پاسخ 5 اسفند 1390

اين كه مي‌گويند پيامبر(ص) مريض شده‌اند و خواستار قلم و دواة شده و حضرت عمر (رض) حرفهايي زده است چه قدر صحت دارد و تأويل و مفهوم حديث چگونه است ؟

 

پاسخ:

  

در برخي از منابع حديثي،روايتي وجود دارد كه بر اساس آن پيامبر اكرم(ص) در آخرين روزهاي حيات خود و هنگامي كه در بستر بيماري بوده‌اند از ياران خود خواسته‌اند قلم  و دوات بياورند تا براي آنان چيزي بنويسند كه پس از آن هرگز گمراه نشوند اما حاضران در مجلس در اين باره اختلاف كرده‌اند و دستور پيامبر(ص) را اجرا نكرده‌اند و آن حضرت به ياران امر كرده است كه او را تنها بگذارند.

 

اين حديث به حديث قرطاس يا قلم و دواة شهرت يافته و مخالفان اهل سنّت آن را دست‌آويز قرار داده و از حضرت عمر بن خطاب(رض) به شدّت انتقاد مي‌كنند؛در ادامه اين روايت را نقل مي‌كنيم و به اختصار دربارۀ آن سحن مي‌گوييم تا روشن شود كه اعتراضات معاندين اهل سنّت وجهي ندارد و سست و بي‌پايه است.

اين روايت به اين چند صورت مختلف نقل شده است:

 

1. عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ: قَالَ ابْنُ عَبّاسٍ رضي اللّهِ عنهما: يَوْمُ الْخَمِيسِ وَمَا يَوْمُ الْخَمِيسِ...

[ نظرات: 1 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 6192]
پرسش و پاسخ 21 بهمن 1390

حکم اهدای عضو از نظر شرع چیست و آیا ثواب دارد ؟

 

پاسخ:

 

اهداي عضو به دو صورت انجام مي‌گيرد:

 

  1. در حال حيات: مثلاً اهداي يكي از كليه‌ها به يك بيمار نيازمند و مستمند، اين عمل جايز است و اشكالي ندارد.
  1. وصيت به اهداء اعضاء مانند قلب و غير آن بعد از مرگ.

اين عمل، جايز است امّا از آنجا كه جسد فرد متوفّی پس از مرگ ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 13981]
[<<]  [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 14]  [>>]