بسمه سبحانه و تعالی
فضيلتِ زيارتِ روضة مباركِ پيامبرِ اكرم (ص)
« ... وَ تُسَنُّ زيارة قبر رسول الله(ص) لقوله(ص) « مَن زارَ قبري وَجَبَت لَهُ شَفاعتي» رواه ابن خزيمة في صحيحه من حديث ابن عُمر(رض) و مفهومه أنّها جائزة لِغيرِ زائرهِ ، و لقوله(ص): «مَن جائَني زائراً لَم تَنزَعه حاجةً إلا زيارتي كان حَقّاً عَلَي اللهِ تَعالي أن أكون لَهُ شَفيعاً يَوم القيامَة» رَواه ابنُ السَكَن في سُنَنِه الصِحاح المأثورة. و رَوي البخاري:« مَن صَلّي عَلَيَّ عِندَ قَبري وَكَّلَ اللهُ به مَلَكَاً يُبلِّغُني وَ كَفي أمرَ دنياه وآخرته و كُنتُ لَهُ شَفيعاً أو شَهيداً يومَ القيامةِ» فَزيارَةُ قَبرِه (ص) مِن أفضلِ القُرُبات وَ لَو لِغَيْرِ حاجٍّ وَ مُعتَمِرٍ...».
مغني المحتاج؛ج1،ص512.
زيارتِ روضۀ رسولِ اكرم(ص) سنّت است زيرا آن حضرت(ص) فرموده است:« هركس قبرِ مرا زيارت كند، شفاعتِ من براي او واجب ميگردد» مفهومِ حديث اين است كه شفاعتِ پيامبر(ص) براي كسي كه قبرِ آن حضرت(ص) را زيارت نكرده جايز است اما شفاعتِ زائر، بر ايشان واجب ميگردد؛دليلِ ديگرِ سنّت بودنِ زيارتِ روضۀ مبارك پيامبر(ص) اين است كه ايشان فرمودهاند:« هركس براي زيارت به نزد من بيايد و هيچ حاجت و نياز ديگري جز زيارتِ من، او را به مسافرت وا نداشته باشد، بر خداوند است كه من در روز قيامت شفيع آن كس باشم»؛در حديث ديگري كه امام بخاري آن را روايت كرده است آمده است:« هركس در كنارِ قبر من بر من صلوات بفرستد، خداوند،فرشتهاي را مأمور ميكند كه آن صلوات را به من ميرساند و امور دنيا و آخرت او را كفايت ميكند و من در روز قيامت شفيع يا شاهد او هستم» در حديثِ ديگري آمده است كه:« مَن حَجَّ وَ لَم يَزُرْني فَقَد جَفاني» يعني كسي كه حجّ كند و مرا زيارت نكند بر من جفا كرده است؛ پس زيارت روضة نبيّ اكرم (ص) از بهترينِ اعمال و موجبِ قُربِ خداوند است چه براي حاج و معتمر و چه براي غير آنها.
خداوند همۀ مؤمنانِ واقعي و عاشقانِ صادق را سعادتِ انجام حجّ و زيارتِ تُربتِ همهنورِحبيب و خليلِ خود عطا كند ـ بِمَنِّهِ وَ عَميمِ إحسانِه .
15/8/1384